vineri, 1 mai 2015

Profilul elevului de gimnaziu și de liceu


Un elev de gimnaziu, în primul și primul rînd, trebuie:
v Să cunoască termenii de specialitate și desigur că și semnificația acestora
v Să fie apt de a citi clar și răspicat
v Să poată comenta un tex liric sau epic
v Să poată interpreta un text liric
v Să cunoscă normele de elaborare a unui text care să reflecte idei, judecăți proprii.
v Să lectureze expresiv un text necunoscut, dar și cunoscut;
v Să poată elabora un plan de idei în baza unui text narativ;
v Să poată face un rezumat al unui text(100/200 cuvinte);
v Să aplice terminologia literaturiiasupra analizei unui text;
v Să poată utiliza diverse tipuri de dicționare;
v Să poată elabora un text artistic;
v Să poată aplica normele de etichetă verbală în elaborarea textului argumentativ;
v Să exprime coerent un text auditiv sau care a fost citit;
v Să poată aplica algoritme de elaborare a comentariului unui text;
v Să cunoască titlurile funcționale;
v Să cunoască normele de gramatică și punctuație.

Competențe specifice:
ü  Competența lectorală/valorică;
ü  Competența de cultură generală a comunicării
ü  Competență literară;
ü  Competență atitudinală-afectivă.



Un elev de liceu trebuie să dispună de următoarele abilități:

v Trebuie să aibă capacitatea de a înțelege și de a interpreta și analiza un anumit text;
v Trebuie să aibă experiențe lectorale, adică să fie un bun cititor și un bun lector, să citească și ceea ce nu este în program, acest lucru ducînd la dezvoltarea propriei intelectualități;
v Trebuie să dispună de capacitatea de a elabora texte literare;
v Cunoașterea și aplicarea noțiunilor de istorie, critică și teorie sunt binevenite;
v După caracterul formativ, elevul de liceu trebuie să aibă cultura comunicării;
v Să aibă un potențial intelectual;
v De dorit să aibă un spirit critic, adică să fie autoritar și un bun autocritic;
v Trebuie să aibă o cultură literar-artistică;
v Să aibă un dezvoltat simț estetic și/sau etic;
v Trebuie să știe a-și impune propria opine susținînd-o cu înverșunare;
v Trebuie să poată a-și argumenta propriul punc de vedere;
v Un elev-model de liceu trebuie să știe să utilizeze sursele lexicografice, enciclopedice, literare și metaliterare de documentare;
v Să poată utiliza diverse strategii de lectură;
v Să poată operaționaliza cu termnologia științifică literară în limita standardelor de conținut;
v Trebuie să fie capabil de a produce acte de vorbire personalizată a textelor argumentative, reflexie, metaliterare;
v Să cunoască și să înțeleagă procesul literar românesc în contextul istoriei și culturii universale;
v Să interpreteze fenomene literare în contextul culturii spirituale românești din perpectivă transdisciplinară;
v Elevul de liceu trebuie să se ocupe intensiv de formarea unui stil intelectual propriu;
v Să cunoască contribuția scriitorilor la evoluția literaturii românești;
v Trebuie să-și poată exprima propria opinie într-un text argumentativ;
v Să identifice tipologiile speciilor literare;
v Să poată analiza texte de diferite tipuri;
v Trebuie să cunoască elaborarea unor documente normative, cum ar fi cererea, procura, CV-ul ș.a.
v Să cunoască terminologia de bază a literaturii:gen, specie, stil ș.a.

v Un elev de liceu trebuie să se ghideze după unele principii, să studieze, să citească și ceea ce este înafara programului școlar și să poată a-și forma propriile valori morale și spirituale, după care mai apoi să se conducă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu